כללי התנהגות בדובאי למטיילים ואנשי עסקים

כללי התנהגות בדובאי
כללי התנהגות בדובאי ובאיחוד האמירויות

האמירויות הערביות היא פדרציה של שבע אמירויות שלכל אחת חוקים משלה. בראש כל אמירות עומד שייח’ ושלטונו עובר בירושה לדור שאחריו. בנוסף לכך, כל אמירות ישנו מנהיג שהוא המכריע בשאלות הפנימיות בנושא מדיניות, כלכלה, חברה ודת, ואילו מדיניות החוץ וההגנה של האמירויות היא משותפת.

במסורת הערבית, המועברת מדור לדור, יש להתייחס בכבוד לכל בן אנוש. התרבות והחוקים של דובאי, המושתתים על מסורת זו, נועדו להבטיח כי הכבוד והכבוד העצמי של כולם יישמרו בסטנדרטים הגבוהים ביותר, ללא קשר לארץ מוצאם, דתם או מינם.

בהתבסס על הכלל הפילוסופי הדוגל בגישה של “כבד את האחר כפי שהינך מכבד את עצמך”, דובאי תמיד עודדה את תושביה, עובדיה הזרים ותיירה להתנהג בצורה צנועה ואדיבה ומכבדת כלפי כל.

מבין כל שבע האמירויות דובאי היא הנינוחה ביותר, אך על מנת להסתדר בה כראוי ולהימנע מכל אי נעימות או הסתבכות עם המשטרה המקומית ישנם מספר כללי ההתנהגות שכל איש עסקים ישראלי המגיע לפצוח בדרך חדשה צריך לדעת.

כבוד ונימוסים

באיחוד האמירויות מאוד אוהבים ומכבדים סדר ושקט. הפרעה למרחב הציבורי, הקמת רעש והפרעה לאנשים, דיבור בשפה בוטה וגסה, תנועות גסות בידיים והתנהגות לא מכבדת מכל סוג הן כלפי אנשים והן כלפי סמלים דתיים, או מנהיגי המדינה, נחשבים לא חוקיים ואף עלולים לסבך את העובר עליהם בסנקציות חוקיות. משכך, הנה מספר התנהגויות שמהן יש להימנע בעת השהות:

שמירת מגע

איחוד האמירויות מורכב ממדינות שרובן מדינות דתיות, משכך, הרוב המוחלט של הנשים שומרות נגיעה ולא לוחצות ידיים לגברים, וכך גם חלק מהגברים הדתיים במדינה. על כן, כאשר ניגשים לומר שלום לאדם, בדגש על המין הנגדי, עדיף לא להושיט יד, אלא לחכות ולראות אם היוזמה באה מצידם, באם לא, תהיו בטוחים שגם שלום מילולי מספק.

תנועות גוף

כאמור, באיחוד האמירויות פחות מתחברים לתנועות ידיים, לכן עדיף לא להצביע לעבר אדם או מקום. אם הדבר נדרש בלא דיחוי, מומלץ להשתמש בהפניה תוך שימוש בכל כף היד ולא רק אצבע אחד, שמא הדבר יתפרש באופן שגוי ואף עלול לגרום למעצר במקרים מסוימים. כמו כן, אם הינך לוקח דבר מאכל ושתייה מאחר או מעביר לידיו, עדיף לעשות זאת ביד ימין.

בנוסף, בדומה ללא מעט תרבויות ערביות, גם באיחוד האמירויות אין זה מכובד לשבת בשילוב רגליים אל מול המארחים שלכם, זה אמנם לא נחשב לעבירה על החוק אבל זה לא מנומס ולכן מומלץ להימנע.

פרט נוסף שאולי הכי חשוב לזכור הוא שיש להתאפק בגילויי חיבה בשטחים פומביים. מקובל להחזיק ידיים, אבל חיבוק או נשיקה על הלחי במקום ציבורי, אינם נחשבים מקובלים.

הפגנת כבוד לזולת

אסור להפגין חוסר כבוד כלפי אזרחי איחוד האמירויות (וכן כלפי תיירה או עובדיה) – לצחוק, לגנות או לדון במעשיהם. ולכן גם מומלץ לזכור כי תושבי דובאי הינם מוסלמים אשר נוהגים להתפלל חמש פעמים ביום, לא משנה היכן הם נמצאים, כך שאם הינך עד לטקסיות זו, אין לבהות בצורה ארוכה ומטרידה, קל וחומר אין לצחוק, לצלם, להפריע או להצביע על אותו האדם.

חשוב לזכור, לאישה בעדה המוסלמית יש מעמד מיוחד, לכן אל תיתפסו מסתכלים על אישה!

בנוסף לפרט זה, כאשר מדבר עם ערבי מקומי, עדיף לשאול לשלום משפחתו בכללותה ואין לתת ייחוס מיוחד לשלום האישה בלבד.

נושאי שיחה שעדיף להימנע מהם

נושאים שאינם מתקבלים בעין יפה באמירויות הם צבא, ביטחון, התרבות המקומית, זכויות אדם ופוליטיקה, אך אם העלו אותם בפניכם, אל תחששו להשיב.

הכנסת אורחים

באיחוד האמירויות נהוג לטפל באורחים, סירוב למחווה מצד הבעלים עלול להעליבם.

שהות משותפת עם שותף מהמין השני

מבחינה טכנית, בני זוג שאינם נשואים, אשר חולקים יחד חדר פרטי או חדר במלון, הוא הפרה של החוק האסלאמי (השריעה). עם זאת, מלונות רבים בינלאומיים גדולים אינם בודקים מצב משפחתי, לכן מומלץ לגלות עד כמה המלון קפדני.

אך אפשר לנשום לרווחה ורק לזכור כי נשים ערביות באיחוד האמירויות הערביות שומרות את שמות המשפחה שלהן כאשר הן מתחתנות, ולכן שמות שונים בדרכונים אינם מחזיקים חשיבות רבה. כדי למנוע סיבוכים, בעת ביצוע הצ’ק אין, נסו להתייחס זה לזו כבעל ואשה.

לצערנו, זה המקום לציין שהמדינה לא מקבלת באהדה את זכויות להט”ב, אם להתבטא באופן עדין למדי, ולכן ההמלצה לזוגות חד-מיניים להימנע לחלוטין מגילויי חיבה בפומבי. יחסי מין מחוץ לנישואים מוגדרים כפשע וכך גם יחסים הומוסקסואליים.

עוד דברים שמומלץ לדעת

  • אסור לדבר בקול רם בטלפון
  • אסור לירוק ברחוב
  • אסור לצלם מבנים ממשלתיים, אתרים ממשלתיים, בסיסים או מבנים או אתרים צבאיים
    אסור לצלם מטוסים; בחלק מהאתרים הדתיים, גם חל איסור לצלם ללא אישור הנדרש לכך
  • אסור לצלם אנשים מבלי לקבל את האישור לכך

קוד לבוש בדובאי

כנגזרת מהכבוד הנדרש, גם לקוד הלבוש שלנו ישנה משמעות רבה, על מנת להראות שאתה מכבד את הסטנדרטים המוסריים של המדינה המארחת, ישנו קוד לבוש מסוים שחייבים לכבד, ולא משנה אם אתם תושבים, תיירים בדובאי או עובדים זרים.

למען הסר כל ספק, אף אחד לא יכריח אתכם ללכת ברחובות עם גלאבייה, עבאיה או כיסוי ראש, אבל מצופה להתלבש באופן צנוע ומכבד, בעת בהליכה ברחוב, שהייה בחוף הים, פגישות עסקים ובפרט כאשר מבקרים באתרים קדושים. ולמרות זאת יש לסייג ולהמליץ כי במקומות מסוימים באיחוד האמירויות (ראס אל-ח’ימה, פוג’ירה, שארג’ה, עוג’מאן ואום אל-קיוין) מומלץ נשים לעטות בעבאייה שחורה.

כך לדוגמא, הבגדים צריכים לכסות את הכתפיים ואת הזרועות, לא שקוף או קצר מידי. באופן כללי ניתן לתאר את קוד הלבוש כצנוע ולא חושפני (כך שאין ללכת בגופיות או בכפכפים בשטח ציבורי, גם לגברים). בפגישות עסקים בדובאי, מחויבים ללבוש לפי קוד רשמי, חליפה, גם בחום גבוה, ונעליים אלגנטיות (לא נעלי ספורט או סניקרס).

דבר נוסף שחשוב לדעת, בגדי ים למיניהם, שלמים או לא, מקובלים באזורי שחייה פרטיים, כגון בריכות סגורות או חופי ים פרטיים, ולא מקובלים במרחבים ציבוריים, גם לא בחופי ים הפתוחים לציבור הרחב. משכך, בחוף ציבורי מוטב לנו ללבוש בגדי ים צנועים ובחוף הפרטי או בבריכה של המלון, אפשר להרשות לעצמנו משהו פתוח יותר.

מה קו הגבול אתם בטח שואלים, בכנות, קשה לקבוע, למען הנאתכם ועסקיכם, חשבו פעמיים ותזכרו שהמטרה היא לשמור על צניעות וכבוד, אז חולצות קרועות או מכנסיים קצרים, לשני המינים, הם דבר אשר עדיף להימנע ממנו.

כללי התנהגות בדובאי בתחבורה ציבורית ורכבים פרטים

תחבורה ציבורית: ברכבת התחתית באיחוד האמירויות קיימות קרונות מיוחדים המיועדים לנשים וילדים בלבד, משמע, הכניסה לגברים אסורה. מומלץ לכל המגיע להעיף מבט ולזהותן, הדבר אינו קשה במיוחד וניתן לזהותן בכך שהן בצבע וורוד וישנם שלטים המכווינים לקרונות אלו המופיעים מסביב. למרות העובדה שלא תקנסו על עבירה זו, אלא רק תקבלו הערה מהסדרן המקומי, אך אי הנעימות לא תברך את פניכם (חשוב לציין כי ההפרדה הזו חלה גם על הכרכרות הוורודות שמסתובבות בעיר).

פרט חשוב נוסף שיש לזכור בתחבורה ציבורית הוא האיסור על אכילה ושתייה בתחבורה ציבורית, אפילו לעיסת מסטיק אסורה במטרו של דובאי, באוטובוסים ובמוניות. הפרה של כלל זה תגרור לרוב קנס לצידה.

רכב פרטי: קיום כללי התעבורה הוא המפתח לנסיעת עסקים רגועה באיחוד האמירויות. לכן, לאלו המעדיפים לשכור רכב יש לזכור כי רישיונות הנהיגה הזרים אינם מוכרים בנהיגה בדובאי, ועל כן יש לקבל רישיון נהיגה תקף לפני היציאה לכביש בדובאי.

כמו כן, באיחוד האמירויות ישנה הקפדה יתרה על חוקי התעבורה, בעיקר על מספר עבירות אלו, אין לחרוג מהמהירות המותרת, אין לעצור במקומות האסורים לעצירה, ויתרה מכך אין לנהוג תוך כדי שיכרון (שבמקרה כזה העונש יכול להגיע למעצר או גירוש).

בנוסף, כלל מיוחד הנחקק למען שלום הילד אשר דוגלים בו במדינות האיחוד וחשוב לזכור הוא כי  יש איסור על העישון ברכב פרטי שבו אחד הנוסעים הוא בן פחות מ-12 שנים.

עצה נוספת ואחרונה בנושא זה, במיוחד לנו הישראלים, אל תחצו במקום בו אין סימוני מעבר ברורים להולכי רגל, הליכה של כמה מאות מטרים עד למעבר חצייה עדיפה בהחלט על הסתבכות עם רשויות האכיפה.

עישון, על כל סוגיו

סיגריות: גם לנושא העישון במרחבים הציבוריים כללים ברורים. כך למשל, אין לעשן ברחוב אלא באזור המיועדים לכך והעובר על כלל זה שלעישון מחוץ לאזורים המיועדים צפוי לקנס. בנוסף לכך, אסור לעשן במקומות סגורים כגון: מתקנים ממשלתיים, במשרדים, בקניונים ובחנויות, אסור לעשן במבנים קדושים ובמוסדות חינוך כמו אוניברסיטאות ובתי ספר.

אבל לחוששים שביניכם, ישנם מספיק מקומות המיועדים לעישון.

חשוב מאוד לזכור! במהלך חודש הרמדאן, המוסלמים צמים משחר ועד השקיעה. לאורך החודש הזה, אכילה, שתייה או עישון במרחבים ציבוריים באור יום נחשבים לעבירה ציבורית ברת עונש.

נרגילות: בדובאי אסור לעשן נרגילה באתרים ציבוריים כגון פארקים וחופי ים, לשם כך ישנם ברי נרגילה הפועלים ברישיון ייעודי לכך ובמרחק העולה על 150 מטרים משכונות מגורים.

סיגריות אלקטרוניות: עד כה היה איסור על עישון סיגריות אלקטרוניות במדינות האיחוד. כיום המצב עדין טרם הוברר לחלוטין. אכן ניתן לקנות מוצר מקומי אך המדיניות לגבי הגעה עם סיגריות אלו ממדינת המוצא עדין אינה ברורה ולכן ההמלצה היא להימנע מלהגיע עם אחת מהבית ובמקרה הכי גרוע לנסות מוצר מקומי חדש.

אלכוהול, סמים ותרופות

אלכוהול: ברוב המדינות באיחוד האמירויות מותר לשתות אלכוהול אך ורק במקומות המיועדים לכך, כמו, בתי מלון, מסעדות ומקומות בילוי שאושרו לשם כך. יוצאת הדופן הינה נסיכות “א-שארקה” (או שארג’ה) שם ישנו אסור באופן גורף על צריכת אלכוהול.

עם זאת, ובהתחשב בכל האמור לכבוד הציבורי, ישנן מגבלות על אלו המעוניינים לשתות, כמו למשל, אסור להשתכר בפומבי ואסור להתנהג כשיכור באופן “שיפריע לסדר הציבורי”.

חשוב לציין בעניין זה כי באיחוד האמירויות אין זה נהוג להציע הרמת כוסית לסיום עסקה שנגמרה בהצלחה, ולכן תמיד עדיף להציע מסעדה טובה באזור.

סמים ותרופות: גם כאן החוקים מאוד נוקשים והרשויות מגלות אפס סובלנות. סמים לא חוקיים בכל אופן ובכל צורה באיחוד האמירויות. אסור להשתמש, לקנות, לסחור או להחזיק סם מכל סוג שהוא.

באיחוד האמירויות ישנה רשימה מסודרת מהם סוגי תרופות שאסור להחזיק, אפילן אם אלו תרופות הניתנות ללא מרשם בארץ המוצא או תרופות עם מרשם.

מומלץ מאוד להתעדכן טרם ההגעה באתרים הרלוונטיים ולדעת מהן התרופות שאותן ניתן להביא איתכם או להשיג שם. מידע נוסף בנושא אפשר למצוא למשל באתר משרד הבריאות של איחוד האמירויות.

* מאמר זה נכתב בלשון זכר אך מתייחס לשני המינים כאחד .

* כל המידע במאמר זה הינו ריכוז ידיעות שפורסמו בעיתונות הפתוחה ואינו מהווה המלצה ו/או יעוץ מקצועי.

לידן שטרוויס | Arab-IL

רוצים לתאם את חבילת התיירות המושלמת בשבילכם? השאירו פרטים ונהיה בקשר עוד היום​

כלי נגישות